Tembang kinanthi iku nggambarake mangsa nalika manungsa wus mangun bale wisma (rabi), urip rukun tentrem ayem karo kaluwargane. Kinanthi iku saemper karo tembung kanthi, kekanthen, gandheng. Tegese minangka kuwajibane wong tuwa kudu bias nuntun putrane supaya tumindak ora nalisir saka bebener.
PATHOKANE
TEMBANG KINANTHI
Tembang kinanthi nduweni paugeran tembang, yaiku:
Guru gatra : 6
Guru lagu : u, i, a, i,
a, i
Guru wilangan : 8, 8, 8, 8,
8, 8
Tembang kinanthi nduwene watak sarwa seneng, bungah, asih, gumolong,
atut runtut renteng-renteng reruntungan. Mula biasane kanggo ngandharake
pitutur luhur, rasa tresna asih. Uga digunakake kanggo gandrung lan aweh
pitutur.
WOS KANG KAMOT ING TEMBANG KINANTHI (Wedhatama)
1. Serat wedhatama ngajarake sawenehe
tuntunan moral minangka perangan saka pendidikan karakter kang bias sinebut
etika pribadi, amarga dadi sawijining tuntutan etis kang ner marang dhiri
pribadine dhewe. Bab iki kamot ing pitutur supaya ngolah lantiping rasa lan
nyingkirake hawa nepsu supaya bias dadi manungsa kang berbudi luhur.
2. Supaya antuk ngilmu sejati bisa
lumantar ngolah lantiping ati, yaiku kanthi tapa brata lan prihatin ing papan
kang sepi. Yen dilakoni kanthi temen bakal bisa mutung pepalang kang dadi
pepalanging budi.
3. Syarat nglakoni ngilmu sejati
yaiku ora kena iri lan dengki, ora getapan utawa atine gampang panas, ora
ngganggu wong liya, ngendhem hawa nepsu, kang ditindakake yaiku mung meneng
supaya tentrem ayem.
4. Ngajarake lamun manungsa iku kudu
tansah eling lan waspada. Eling ing kene duwe karep supaya eling marang pituduh
utawa tuladha saka mobah mosiking alam (eling
lukitaning alam).
5. Waspada tegese ngerti pepalange
urip. Uga supaya ora sembrana pari kena, sembrana ing batine lan nulat
tembung-tembung kangdiucapake, ngilangake rasa kang ragu-ragu, lan waspada
nulat samubarang (ing pangeksi).
6. Ngajarake supaya aja nganti gela
ing tembe burine. Watak kang kaya mangkono iku ateges sanadyan wong kang duwe
pangerten, nanging ora ana gunane, mula kapinterane mung kanggo golek pangan
lan pamrih.
7. Kabecikan kang wis diwulangake iku
minangka cara kanggo ngudi supaya entuk kamulyan. Sanadyan, ora bisa mujudake
kanthi sakabehe, nanging manungsa kudu bisa nganti kasil. Sanadyan, ora kabeh
bisa kawujud kaya sing dikarepake, nanging manungsa diwajibake ngudi kanthi
tenan. Awit manungsa yen ora gelem usaha nalika golek nafkah, bisa diarani rugi
8. Ing serat wedhatama, wong becik
bebudine iku biyasane gampang bisa srawung karo pawongan liya, lan bisa mangun
sesrawungan papan ngendi wae. Mula, kala-kala manungsa iku ethok-ethok bodho. Wong
kang wicaksana bakal tumindhak kanthi cara kang alus, sanadyan marang pawongan
liya lan becik.
Aku gak paham artinya gan...bahasa kromo bukan?
BalasHapusbahasanya campuran, ngoko alus dan krama
Hapuswih bagus teks nya bagi yang suka kesenian jawa sepeti saya pasti faham maknanya
BalasHapus
BalasHapusDepo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
mampir di website ternama I O N Q Q
paling diminati di Indonesia
Bagus kakk
BalasHapus